Zoekresultaten  1-50 van de 11.394 resultaten

Door u gekozen filters

Documentsoort: Kamerstukverwijder
Organisatie: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschapverwijder
  • Beslisnota bij antwoord op schriftelijke vragen over de groeiende bijlesindustrie die de kloof tussen rijke en arme kindervergroot

  • Antwoord op schriftelijke vragen over de groeiende bijlesindustrie die de kloof tussen rijke en arme kindervergroot

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Kamerbrief bij rapporten over monitoring en onderzoek Cultuureducatie

    Staatssecretaris Gräper-van Koolwijk (OCW) stuurt de Tweede Kamer 3 onderzoeksrapporten over cultuureducatie. Het gaat om de Periodieke rapportage cultuureducatiebeleid 2013-2022, de Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2022-2023 en de Monitor Cultuureducatie voortgezet onderwijs 2022-2023. Ook stuurt zij een onafhankelijk oordeel over de bevindingen van de periodieke rapportage. Zij geeft een korte toelichting bij de de periodieke rapportage.

  • Antwoorden op Kamervragen over het bericht over besluit provincie Friesland tegen actief regenboogbeleid

    Minister Dijkgraaf (OCW) geeft antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van het artikel 'Kritiek op besluit provincie Friesland tegen actief regenboogbeleid'. De Tweede Kamerleden Mutluer (GroenLinks-PvdA) en Kostic (PvdD) hadden de vragen gesteld.

  • Antwoorden vragen so voorhang subsidieregeling Ontwikkelkracht 2024-2025

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) geeft antwoorden op vragen uit het schriftelijk overleg (so) over de Kamerbrief van 15 februari 2024. Deze ging over de voorhang subsidieregeling Ontwikkelkracht 2024-2025. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Aanbiedingsbrief bij antwoorden vragen so voorhang subsidieregeling Ontwikkelkracht 2024-2025

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer de antwoorden op vragen uit het schriftelijk overleg (so) over de Kamerbrief van 15 februari 2024. Deze ging over de voorhang subsidieregeling Ontwikkelkracht 2024-2025. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

  • Kamerbrief bij eindrapportage over het accreditatiestelsel hbo en wo

    Minister Dijkgraaf (OCW) stuurt de Tweede Kamer de eindrapportage van het onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar het accreditatiestelsel in het hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs. Hij verwacht dat hij voor de zomer van 2024 zijn beleidsreactie naar de Kamer kan sturen.

  • Aanbiedingsbrief bij antwoorden vragen so over periodieke voortgangsbrief onderwijshuisvesting najaar 2023

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer de antwoorden op vragen uit het schriftelijk overleg (so) over de Kamerbrief van 4 december 2023. Deze ging over de periodieke voortgang van onderwijshuisvesting. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

  • Antwoorden vragen so over periodieke voortgangsbrief onderwijshuisvesting najaar 2023

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) geeft antwoorden op vragen uit het schriftelijk overleg (so) over de Kamerbrief van 4 december 2023. Deze ging over de periodieke voortgang van onderwijshuisvesting. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Tweede Kamerbrief over voorhang oprichting stichting Delta Climate Center

    Minister Dijkgraaf (OCW) maakt aan de Eerste en Tweede Kamer het voornemen bekend tot oprichting van de Stichting Delta Climate Center (DCC). Het gaat hierbij om een centrum van onderwijs, onderzoek en kennisontwikkeling. Het kenniscentrum bestrijkt het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), hoger beroepsonderwijs, wetenschappelijk onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Hij stuurt de 2e conceptversie van de statuten van de stichting (oktober 2023) mee met de Kamerbrief. Ook stuurt hij de adviezen van het ministerie van Financiën en de Algemene Rekenkamer (AR).

  • Aan de Eerste Kamer - Voorhang oprichting stichting Delta Climate Center

  • Tweede Kamerbrief met verslag van de informele EPSCO-Raad 27 februari 2024

    Minister Dijkgraaf (OCW) stuurt de Eerste en Tweede Kamer het verslag van de Informele Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken (EPSCO-Raad) van 27 februari 2024. Het gaat om het onderdeel 'sociaal beleid'.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Kamerbrief over Erkennen & Waarderen en de internationale praktijk bij wetenschapsfinanciers

    Minister Dijkgraaf (OCW) informeert de Tweede Kamer over de laatste ontwikkelingen op het gebied van 'Erkennen & Waarderen'. Hij bespreekt daarbij de hervorming van de onderzoeksbeoordeling bij wetenschapsfinanciers.

  • Antwoord op Kamervraag over lesmateriaal voor seksuele voorlichting en vorming op basisscholen

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) geeft antwoord op een Kamervraag over lesmateriaal voor seksuele voorlichting en vorming op basisscholen. Het Tweede Kamerlid Van Houwelingen (FVD) had de vragen gesteld.

  • Kamerbrief bij verkenning bi+ mensen en werk

    Minister Dijkgraaf (OCW) stuurt de Tweede Kamer het rapport 'Bi+ mensen en werk' van Bi+ Nederland. Het rapport bevat een verkenning naar de redenen voor de achtergestelde positie van bi+ mensen op de arbeidsmarkt en aanknopingspunten voor het verbeteren van die positie. De Kamerbrief bespreekt de bevindingen uit de verkenning.

  • Eerste Kamerbrief met verslag van de informele EPSCO-Raad 27 februari 2024

    Minister Dijkgraaf (OCW) stuurt de Eerste en Tweede Kamer het verslag van de Informele Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken (EPSCO-Raad) van 27 februari 2024. Het gaat om het onderdeel 'sociaal beleid'.

  • Kamerbrief over toezegging plenair debat Eerste Kamer wetsvoorstel herinvoering basisbeurs

    Minister Dijkgraaf (OCW) reageert op het verzoek van het Eerste Kamerlid Fiers (GroenLinks-PvdA) uit het debat over het wetsvoorstel voor herinvoering van de basisbeurs. Het gaat daarbij om de actualisatie van het overzicht met maatregelen voor jongeren.

  • Kamerbrief over reikwijdte voorgenomen wetsvoorstel toezicht op informeel onderwijs en opheffingsnormen scholen

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de reikwijdte van het voorgenomen toezicht op informeel onderwijs. Ook gaat zij in op de opheffingsnormen en mijn discretionaire bevoegdheid in het funderend onderwijs (basisonderwijs en voortgezet onderwijs) om een school in bijzondere gevallen in stand te kunnen houden.

  • Aanbiedingsbrief bij antwoorden op feitelijke vragenlijst over voortgangsrapportage Emancipatie 2022-2023

    Minister Dijkgraaf (OCW) stuurt de Tweede Kamer de antwoorden op feitelijke vragen over de voortgangsrapportage Emancipatie 2022-2023. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

  • Antwoorden op feitelijke vragenlijst over voortgangsrapportage Emancipatie 2022-2023

    Minister Dijkgraaf (OCW) geeft antwoorden op feitelijke vragen over de voortgangsrapportage Emancipatie 2022-2023. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Antwoorden op Kamervragen over het CPB-rapport over de relatie tussen de arbeidsmarkt en studie-inschrijvingen

    Minister Dijkgraaf (OCW) geeft antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van het rapport 'De relatie tussen de arbeidsmarkt en studie-nschrijvingen' van het Centraal Planbureau (CPB). Het Tweede Kamerlid Martens-America (VVD) had de vragen gesteld.

  • Aanbiedingsbrief bij afschrift reactie op verzoek ROC van Amsterdam - MBO College Hilversum

    Minister Dijkgraaf (OCW) stuurt de Tweede Kamer een afschrift van zijn reactie op het verzoek van ROC van Amsterdam – MBO College Hilversum. Het verzoek ging over aanpassing van artikel 8.1.1b van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB).

  • Uitstelbrief antwoorden op Kamervragen over te hoge boetes voor studentenreisproducten

    Minister Dijkgraaf (OCW) meldt dat hij Kamervragen niet op tijd kan beantwoorden. De vragen gaan over te hoge boetes voor studentenreisproducten. De vragen zijn gesteld door het Tweede Kamerlid Stultiens.

  • Kamerbrief bij voortgangsrapportage Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld

    Minister Dijkgraaf (OCW) en minister Van Gennip (SZW) sturen de Tweede Kamer het rapport 'Voortgang activiteiten Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld (NAP)'. Zij gaan daarbij in op de activiteiten en de doelen die ze daarmee willen bereiken.

  • Ontwerp Regeling financiële verantwoording regionale publieke media-instellingen en de RPO 2024

    De regeling gaat over de vaststelling van een nieuw financieel handboek voor de regionale publieke media-instellingen (RPMI) en de RPO (regionale omroepen) .

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Aanbiedingsbrief bij gecorrigeerde versie monitor Sterk Techniekonderwijs

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer de gecorrigeerde versie van de Monitor en evaluatieonderzoek Sterk Techniek Onderwijs (STO) (2024). Een eerdere versie had zij op 29 februari 2024 naar de Kamer gestuurd.

  • Antwoorden vragen so over de voortgang versterking toezicht in het funderend onderwijs

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) geeft antwoorden op vragen uit het schriftelijk overleg (so) over haar brief van 4 maart 2024. Deze ging over haar brieven over de voortgang versterking toezicht in het funderend onderwijs (basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en van heldere verwachtingen naar betere resultaten. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Aanbiedingsbrief bij antwoorden vragen so over de voortgang versterking toezicht in het funderend onderwijs

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer de antwoorden op vragen uit het schriftelijk overleg (so) over haar brief van 4 maart 2024. Deze ging over haar brieven over de voortgang versterking toezicht in het funderend onderwijs (basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en van heldere verwachtingen naar betere resultaten. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

  • Kamerbrief bij rapport voor- en vroegschoolse educatie

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer het Landelijk Rapport Lokale Educatieve Agenda/voor- en vroegschoolse educatie (LEA/vve) van de Inspectie van het Onderwijs. Zij bespreekt kort de inhoud van het rapport.

  • Kamerbrief met reactie op amendementen Beckerman, Stultiens en Hertzberger op het wetsvoorstel Leeruitkomsten hoger onderwijs

    Minister Dijkgraaf (OCW) reageert op het amendement van de Tweede Kamerleden Beckerman (SP) en Stultiens (GroenLinks-PvdA). Het amendement ging over het opnemen van een wettelijk evaluatiemoment binnen 2 jaar na invoering van het wetsvoorstel Leeruitkomsten hoger onderwijs. Daarnaast reageert hij op het herziene amendement van het Tweede Kamerlid Hertzberger (NSC). Het amendement gaat over de mogelijkheid voor instellingen om af te zien van het instellen van een propedeutische fase.

  • Aanbiedingsbrief bij antwoorden vragen so naar aanleiding van de reactie op de motie Van der Woude

    Minister Dijkgraaf (OCW) stuurt de Tweede Kamer de antwoorden op vragen uit het schriftelijk overleg (so) naar aanleiding van de reactie op de motie van de Tweede Kamerleden Van der Woude (VVD) en Van der Graaf (ChristenUnie). Deze ging over het maken van een analyse in de technologiestrategie van de verdeling van middelen voor onderzoek en onderwijs over alfa, bèta, gamma en (technisch-)medische wetenschap. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Kamerbrief over vervolgstappen Stichting ISA

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over vervolgstappen naar aanleiding van de aanwijzing voor Stichting Islamitische Scholen Amsterdam (ISA) van 4 november 2022 in verband met financieel wanbeleid.

  • Antwoorden vragen so naar aanleiding van de reactie op de motie Van der Woude Van der Graaf over analyse maken van de verdeling van onderzoeksmiddelen en onderwijsmiddelen

    Minister Dijkgraaf (OCW) geeft antwoorden op vragen uit het schriftelijk overleg (so) naar aanleiding van de reactie op de motie van de Tweede Kamerleden Van der Woude (VVD) en Van der Graaf (ChristenUnie). Deze ging over het maken van een analyse in de technologiestrategie van de verdeling van middelen voor onderzoek en onderwijs over alfa, bèta, gamma en (technisch-)medische wetenschap. De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had de vragen gesteld.

  • Antwoorden Kamervragen over het artikel over gendersensitieve aanpak bij gemeenten en Rijksoverheid

    Minister Dijkgraaf (OCW) geeft antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van het artikel 'Gendersensitieve aanpak nog onvoldoende aanwezig in bestaand beleid, gemeenten en Rijksoverheid aan zet'. Het Tweede Kamerlid Paulusma (D66) had de vragen gesteld.

  • Kamerbrief met reactie op brieven over Pvo

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) reageert op enkele brieven over het (voorgenomen) sluiten van een aantal scholen van Persoonlijk voortgezet onderwijs (Pvo). De vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had hierom verzocht.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Kamerbrief over uitvoeren motie over toezicht informeel onderwijs radicalisering

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) reageert op hett verzoek van het Tweede Kamerlid Stoffer (SGP) om informatie over de uitvoering van de motie van 16 januari 2024. De motie verzoekt de regering om het toezicht op informeel onderwijs enkel en alleen te richten op broedplaatsen van radicalisering en strijdigheid met de democratische rechtsorde.

  • Voorstel van wet Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs

    Het wetsvoorstel gaat over wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet primair onderwijs BES, de Wet voortgezet onderwijs 2020, de Wet op de expertisecentra en de Wet medezeggenschap op scholen. Het gaat om het versterken van de positie van leerlingen die extra ondersteuning behoeven en hun ouders.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Nota naar aanleiding van het verslag wetvoorstel ouders en leerlingen passend onderwijs

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) reageert op het verslag van de vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) over het wetsvoorstel Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Aanbiedingsbrief bij nota naar aanleiding van het verslag wetsvoorstel ouders en leerlingen passend onderwijs

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer de nota naar aanleiding van het verslag over het wetsvoorstel Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs.

  • Kamerbrief bij eindrapport eisen aan onderwijshuisvesting

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer het rapport 'Eisen aan onderwijshuisvesting'. Het rapport gaat over onderzoek naar de landelijke wettelijke eisen aan onderwijshuisvesting en de landelijke beleidsdoelstellingen die een effect hebben op onderwijshuisvesting. Zij gaat daarbij in op de aanleiding voor het onderzoek en de conclusies.

  • Antwoorden op schriftelijke vragen over de sluiting van het Auris College in Goes en reactie op sluiting Auris College

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) geeft antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van het bericht 'Verbijstering over sluiting van het Auris College in Goes: Onze kinderen verzuipen op de reguliere school'. Het Tweede Kamerlid Ceder (ChristenUnie) had de vragen gesteld. Daarnaast gaat zij in op het verzoek van het Tweede Kamerlid Pijpelink (GroenLinks-PvdA) om een reactie op de sluiting van het Auris College en in te gaan op inclusief onderwijs.

  • Verslag wetsvoorstel Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs

    Verslag van de vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het verslag bevat vragen over het wetsvoorstel Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs. De Tweede Kamerfracties van GroenLinks-PvdA, D66, BBB, CDA, ChristenUnie, SP, NSC, VVD en SGP hadden de vragen gesteld.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Kamerbrief met reactie op brieven Visiegroep Buurtalen en uitvoering motie over landelijke campagne talenopleidingen

    Minister Dijkgraaf (OCW) en minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) sturen de Tweede Kamer hun reactie op de brieven van de Visiegroep Buurtalen. Daarnaast informeren zij de Kamer over de uitvoering van de motie van de Tweede Kamerleden Krul (CDA), Peters (CDA) en Van der Graaf (CU). Deze ging over het opzetten van een landelijke campagne voor de talenopleidingen.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Kamerbrief over conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid voor het onderwijs. Zij bespreekt daarbij hoe de conceptkerndoelen tot stand zijn gekomen en de inhoud van de conceptkerndoelen. Ook gaat zij in op het wettelijk vastleggen van de conceptkerndoelen.

  • Kamerbrief met reactie op motie transparantieregister landelijke publieke omroep

    Staatssecretaris Gräper-van Koolwijk (OCW) reageert op de motie van de Tweede Kamerleden Martens-America (VVD) en Keijzer (BBB). De motie verzoekt om het instellen van een transparantieregister waarin omroepen de kosten van elk televisieprogramma en radioprogramma vermelden, soorten kosten uitsplitsen en externe producenten noemen.

    Bekijk document gepubliceerd op

  • Kamerbrief over verzoek aan RCGOG om reactie op plan van aanpak sociale veiligheid NPO en omroepen

    Staatssecretaris Gräper-van Koolwijk (OCW) stuurt de Tweede Kamer een afschrift van haar verzoek aan de Regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld (RCGOG). De brief verzoekt om een reflectie op het plan van aanpak van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en de omroepen voor het bestrijden van grensoverschrijdend gedrag binnen de landelijke publieke omroep. Aanleiding voor het verzoek was het rapport het rapport 'Niets gehoord, niets gezien en niets gedaan' van de Onderzoekscommissie Gedrag en Cultuur Omroepen (OGCO). Het rapport ging over onderzoek naar de sociale veiligheid en grensoverschrijdend gedrag binnen de landelijke publieke omroep. De staatssecretaris gaat daarbij in op het plan van aanpak.

  • Aanbiedingsbrief bij nota's Reparatiewet OCW 20##

    Minister Dijkgraaf (OCW) stuurt de Tweede Kamer de nota naar aanleiding van het verslag en de nota van wijziging over het wetsvoorstel Reparatiewet OCW 20 ##.

  • Antwoorden op Kamervragen over het bericht dat Chinese overheid weekendles sponsort

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) geeft antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van het nieuwsbericht 'Chinese overheid sponsort weekendles Chinees-Nederlandse kinderen'. De Tweede Kamerleden Paternotte en Bamenga (beiden D66) en Becker en Brekelman (beiden VVD) hadden de vragen gesteld.

  • Eerste Kamerbrief met reactie evaluatie AWTI 2019-2022

    Minister Dijkgraaf (OCW) stuurt de Eerste en Tweede Kamer het rapport 'Evaluatie AWTI 2019-2022'. Het rapport bevat een evaluatie van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI). Hij geeft zijn reactie op het rapport.

  • Kamerbrief bij schooladvisering, doorstroomtoetsen en overgang po-vo 2024

    Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer de 'Monitor schooladvies en doorstroomtoets 2022-2023' van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Zij informeert de Kamer daarbij over verschillende ontwikkelingen rond schooladvisering, de doorstroomtoetsen en de overgang van het primair onderwijs (po) naar het voortgezet onderwijs (vo). Ook gaat zij in op de (mogelijke) gevolgen van de diverse veranderingen in de overgang po-vo. Tot slot staat zij stil bij het proces rond de evaluatie van de wet doorstroomtoetsen po.